Wat is een landingspagina?
Een bestemmingspagina is elke webpagina waarop een bezoeker terecht kan komen. Het gaat meestal om een op zichzelf staande pagina, die verschilt van uw startpagina. De startpagina is meestal gericht voor één enkel doel. Een landingspagina is een vervolg op alle beloften die u in uw inhoud heeft gedaan. In wezen is het de volgende stap naar een bezoeker die klant wordt. Op uw bestemmingspagina kunt u een transactie, een soort speciale aanbieding, een stukje informatie of een deal doen in ruil voor het verstrekken van contactgegevens. Het uiteindelijke doel van een landingspagina is een conversie (bezoeker wordt klant). Een bezoeker komt op een landingspagina wanneer ze een zoekopdracht in Google intypen, op een advertentie klikken, via een nieuwsbrief worden doorverzonden of door de URL direct in te typen.
Soorten bestemmingspagina’s
Bestemmingspagina’s helpen marketeers om verschillende doelen te bereiken. Als gevolg van tal van marketingdoelen zijn er meerdere soorten landingspagina’s die u in hun marketingcampagnes kunt gebruiken.
LEADGENERERENDE BESTEMMINGSPAGINA’S
Bestemmingspagina’s voor het genereren van leads proberen van een gerichte websitebezoeker een lead voor uw bedrijf te maken door persoonlijke informatie vast te leggen, zoals:
- Naam
- Bedrijfsnaam
- E-mailadres
- Telefoonnummer
- Bedrijfsomvang
- Social media profiel
- Functie
- En meer
Met deze informatie kan uw bedrijf eraan werken om die informatie om te zetten in een klant. Dit type bestemmingspagina kan worden gebruikt om lijsten met e-mailabonnees samen te stellen, gebruikers door de overvloedige informatie naar de juiste bestemming te leiden,of het aantal verkopen voor een bepaalde periode te verhogen.
DOORKLIK-BESTEMMINGSPAGINA’S
Doorklik-bestemmingspagina’s geven informatie over een korting, promotie of aanbieding met de bedoeling de gebruiker te overtuigen om meteen te kopen. Deze bestemmingspagina’s zijn meestal eenvoudig van aard en worden later in de koopcyclus gebruikt.
LANDINGSPAGINA’S UITLEGGEN
Dit type bestemmingspagina, ook wel bekend als long-form landingspagina’s, is afhankelijk van grote hoeveelheden inhoud om gebruikers te verleiden een actie of volgende stap te ondernemen. In plaats van te leunen op flitsende verkoopkopieën of afbeeldingen om een gebruiker aan te trekken, werken deze bestemmingspagina’s veel als een infomercial door een groot aantal voordelen, functies en overtuigende kopieën te presenteren om de gebruiker te informeren.
Deze bestemmingspagina’s zijn ideaal voor campagnes waarbij gebruikers gedetailleerde persoonlijke informatie moeten geven of een grote aankoop moeten doen, zoals het promoten van een educatieve cursus of een duur product/dienst.
LANDINGSPAGINA’S MET PRODUCTDETAILS
Vaak gebruikt in de detailhandel, bieden bestemmingspagina’s met productdetails bezoekers alle informatie over een product. Veel retailers richten hun marketinginspanningen eenvoudig op deze reguliere pagina’s van hun website, terwijl anderen campagnespecifieke pagina’s maken met beperkte navigatie en afleiding.
De bedoeling van deze pagina’s is om geïnteresseerde gebruikers rechtstreeks naar het product te leiden en hen te overtuigen een aankoop ter plaatse te doen.
Dit zijn natuurlijk slechts een handvol van de indelingen voor bestemmingspagina’s die beschikbaar zijn voor marketeers. Bepalen welk type bestemmingspagina u moet gebruiken, is gebaseerd op de gebruikte marketingtactiek(en) en het algemene doel van de campagne.
Graag kijken we samen met u wat voor jullie bedrijf de beste mogelijkheden.
Neem contact op voor meer informatie over landingspagina’s.