Een bestaande website gaan vernieuwen
Een herlancering van een website is complex. Van de voorbereiding tot de analyse, de doelen en het proces tot het concept, er is veel informatie en tips – samen helpen ze voor een succesvolle doorstart.
Het laatste nieuws op de website is al jaren oud. Social Media en Cookies ontbreken. Het ontwerp is nog van de vorige eeuw.
Daarnaast komt de technische uitvoering uit de tijd dat de term smartphone nog niet bestond . De website kan alleen door de huidige webdesigner worden aangepast, en de reacties op de website blijven uit.
Er zijn zoveel redenen en mogelijkheden om uw bedrijfswebsite een echte doorstart te geven!
Met betrekking tot een website betekent herlancering dat deze wordt gewijzigd, verbeterd. Meer specifiek kan men zeggen dat een herlancering van een website succesvol is als er rekening wordt gehouden met twee aspecten:
De nieuwe website moet beter inspelen op de behoeften van bezoekers en doelgroepen . Dit gaat gepaard met een verhoogde positieve gebruikerservaring. En de nieuwe website moet – beter dan de oude – de bedrijfsdoelstellingen nastreven en zelf duidelijke doelstellingen hebben. Een doorstart mag daarom nooit een doel op zich zijn volgens het motto:
“We hebben weer een nieuwe homepage nodig” .
Een doorstart is eerder een middel om beter in te spelen op websitebezoekers en bedrijfsdoelen en synergie te creëren. Hoe? Dit staat onder andere vermeld in deze doorstartinstructie.
De bezoekers willen weten of het bedrijf betrouwbaar is , welke specifieke diensten worden aangeboden, wie er precies achter zit, wat de openingstijden zijn, welke specifieke diensten worden aangeboden enzovoort…
Aan al deze wensen en behoeften van de klant kan alleen worden voldaan met de juiste inhoud.
En het is logisch – zie hierboven – dat er een bedrijfsstrategie is met specifieke doelen. Ook deze zijn alleen met passende inhoud op de website te bereiken.
De website eigenaar dient voor de start van het project de volgende vragen intern te verduidelijken:
• Wanneer moet de website online gaan?
• Wie is de contactpersoon?
• Wat is de begroting?
• Wie is verantwoordelijk voor het maken van de inhoud?
• Waar wordt de huidige website gehost en wie heeft toegang tot de provider?
• Is er een interne analyse van de vorige website en/of de vereisten voor een nieuwe website uitgevoerd?
• Heb je voldoende interne capaciteiten om dienovereenkomstig aan de doorstart te werken?
Bedrijfsanalyse
Wie zijn we, wat willen we eigenlijk bereiken en welke specifieke voordelen bieden we onze klanten?
Deze vragen staan aan het begin. Je negeert ze te snel omdat ze onder bepaalde omstandigheden een langer proces kunnen stimuleren.
Een grondige bedrijfsanalyse is niet alleen nuttig voor het bedrijf zelf, maar ook voor de webdesigner. Pas als hij weet waar de websitebeheerder mee bezig is, hoe hij zichzelf ziet, kan hij hierover adviseren en adequaat communiceren op en met behulp van de website.
Concurrentieanalyse
Geen enkel bedrijf handelt alleen in de markt, maar beweegt zich in een breed scala aan dienstverleners. Voor websitebezoekers is het vaak moeilijk om te doorzien wie wat precies doet, of wie beter past bij hun zorgen.
In het algemeen geldt echter het volgende:
om beter te zijn dan de concurrentie, moet je ze kennen.
Eventuele rolmodellen en inspiraties zijn af te leiden uit een concurrentieanalyse. Dit hoeft niet alleen bij directe concurrenten te zijn, het kan ook interessant zijn voor niet-industriële websites:
Inhoud, vormgeving, functies, structuur – wat kan model staan voor uw eigen website?
Daarom moet de concurrentie nader worden onderzocht:
• Hoe ontwikkelt de markt zich in het algemeen?
• Hoe ziet de wedstrijd eruit (omvang, positionering, locatie, etc.)?
• Waar is de concurrentie beter en waar is deze slechter?
• Hoe zien de websites van de concurrent eruit?
• Hoe werkt het ontwerp?
• Welke inhoud presenteren ze?
• Wat is de structuur van de inhoud, hoe is de paginastructuur?
• Welke functionaliteiten bieden ze?
• Bieden ze aanvullende diensten of andere nuttige aanvullende inhoud?
• Welke bedrijfswebsites staan bovenaan de zoekmachineresultaten voor relevante zoektermen (trefwoorden)?
• Wat kun je leren van de eerste zoekresultaten met betrekking tot zoekmachineoptimalisatie en wat kun je ‘kopiëren’?
Inhoudsaudit
Niet alles hoeft opnieuw uitgevonden te worden:
Allereerst moet goed worden gekeken welke content (teksten, afbeeldingen, statistieken, grafieken, etc.) al aanwezig is in het bedrijf. Het hoeft niet alleen op de huidige website te staan, het kan ook in andere communicatiemaatregelen zijn, of het kan ook “half stof in de la” zijn.
Het gaat er niet om alles blindelings te verzamelen, maar om een overzicht te krijgen:
wat er al is, wat er later opnieuw moet worden gemaakt.
De bestaande inhoud moet zorgvuldig worden uitgezocht:
wat kan en worden gebruikt op de nieuwe website.
De bedrijfsdoelen, behoeften van de bezoekers en de contentstrategie komen dan hier samen en specificeren de selectiecriteria.
De volgende vragen helpen bij de inhoudsaudit:
• Is de inhoud up-to-date (genoeg)?
• Kunt u de inhoud zelf onderhouden?
• Is de paginastructuur duidelijk?
• Zijn de navigatiepunten begrijpelijk en eenduidig?
• Weerspiegelt de inhoud de focus van het bedrijf? Kunt u aan de inhoud goed zien wat er precies wordt aangeboden en wat de expertise is?
• Is de inhoud geschreven vanuit het oogpunt van de klant of in ieder geval duidelijk begrijpelijk voor hem?
• Geeft de inhoud voldoende blijk van uw bekwaamheid en kwaliteit op de relevante gebieden?
• Wordt er nuttige inhoud aangeboden aan bestaande klanten?
• Worden andere communicatiemiddelen zoals telefoon of post opgelucht door het feit dat veelvoorkomende en belangrijke vragen en zorgen direct op de website worden verduidelijkt?
• Is de inhoudszoekmachine geoptimaliseerd? Dus verschijnen deze in de zoekmachines voor de gewenste zoektermen?
• Zijn de teksten begrijpelijk en duidelijk gestructureerd?
• Zijn de afdruk- en gegevensbeschermingspagina’s up-to-date?
Doelstellingen van het vernieuwen van uw website
“Een nieuwe website” is best een goed doel. Maar dan moet het gedetailleerder. Voor alle bovengenoemde deelgebieden kunnen doelen worden geformuleerd. Alleen zo zorgt u ervoor dat het project kwalitatief vooruitgaat en het bedrijf uiteindelijk een duidelijk herkenbare of zelfs meetbare meerwaarde biedt.
Mogelijke doelen voor het opnieuw lanceren van de website kunnen zijn:
• Verbeter de zoekmachine ranking en krijg meer verkeer door hogere zoekmachine rankings.
• De conversieratio stijgt (d.w.z. het percentage bezoekers dat iets koopt of bijvoorbeeld contact maakt).
• Verlaag het bouncepercentage (percentage bezoekers dat slechts één pagina bekijkt).
• Merkopbouw / merkversterking.
• Aanpassing aan een nieuwe huisstijl.
• Nieuwe functies inbouwen.
• Moderniseren verouderde technische infrastructuur (content management systeem, overstap naar SSL/https etc.).
• Het oplossen van ernstige problemen met bruikbaarheid en gebruikerservaring.
• Wereldwijd handelen: meertalige content presenteren en zo andere klantgroepen aanspreken.
• Zelf inhoud updaten.
• Meer aanvragen/verkopen via het digitale distributiekanaal.
• Kosten minimaliseren (bijvoorbeeld door online vragen te beantwoorden of de juiste contactpersoon te vinden, processen vereenvoudigen met online tools).
• Presenteren als deskundige.
• Werving van medewerkers / employer branding.
Gebruiksgemak – de bezoeker centraal
Daarom doen we het allemaal:
Voor de bezoekers, de potentiële klanten!
Want “de vis moet van het aas houden, niet van de visser.” – Ja, afgezaagd, maar met een echte kern. Want het gaat niet alleen om een loutere zelfpresentatie, zeker niet bij een eigentijdse website.
De bezoeker met zijn eisen, verwachtingen en behoeften moet op de voorgrond staan. Waarom zou een lange bedrijfsgeschiedenis in reclametaal worden gepresenteerd als de bezoeker zich met totaal andere inhoud wil overtuigen van de ervaring en competentie van het bedrijf en de medewerkers?
De gebruiker staat centraal.
Dat klinkt vanzelfsprekend, maar het is eigenlijk pas sinds kort echt in het bewustzijn van velen gekomen.
En het is niet ongebruikelijk dat dit het verschil maakt tussen een “gewoon” mooie, visueel aantrekkelijke website en een website met een hoge gebruikerservaring .
Wat gebruikerservaring, d.w.z. een prettige gebruikerservaring, hier betekent:
• Het design geeft een aangenaam positieve eerste indruk.
• De oplaadtijd is laag.
• De website is eenvoudig en intuïtief te gebruiken op elk apparaat.
• De inhoud is gemakkelijk te vinden.
• De inhoud is eenvoudig op te nemen.
• De inhoud komt minimaal overeen met de verwachtingen van de bezoeker.
• Idealiter biedt de inhoud een onverwachte meerwaarde.
• De gebruiker weet altijd precies waar hij zich op de website bevindt.
• De inhoud en vormgeving sturen de bezoeker en zijn voldoende gevarieerd.
• De algehele uitstraling van de website is in alle opzichten professioneel en modern.
De volgende aspecten kunnen worden gebruikt om een contentstrategie te herzien:
• Weerspiegelen de inhoud en onderwerpen van de website de focus van het bedrijf?
• Is de inhoud gestructureerd / gestructureerd in termen van betekenis?
• Is de inhoud kort en bondig?
• Zijn er trefwoorden gedefinieerd die kunnen worden gebruikt om de inhoud te oriënteren?
• Is er content voor verschillende mediatypes beschikbaar (tekst, beeld, afbeeldingen, video, etc.)?
• Naar welke vragen zijn de bezoekers op zoek? Worden deze beantwoord?
• Met welke inhoud en antwoorden kunt u bezoekers ‘verrukken’ en verrassen?
• Is er inhoud voor klantenwerving?
• Is er inhoud voor klantloyaliteit?
• Werd er rekening gehouden met zoekmachine-aspecten bij het maken van de inhoud?
• Welke inhoud presenteren uw concurrenten?
Zoekmachineoptimalisatie: de juiste focus en zoekwoorden vinden
Het optimaliseren van de nieuwe website voor de zoekmachines is niet alleen een puur technisch aspect of iets dat “aan het einde” wordt toegevoegd.
Zoekmachineoptimalisatie moet vanaf het begin worden overwogen om succesvol te zijn.
Zoekmachineoptimalisatie is in de eerste plaats de analyse en definitie van de gewenste zoektermen. Dit heeft dan ook direct invloed op de contentstrategie van de website, omdat content speciaal is gemaakt om deze vragen dienovereenkomstig te beantwoorden.
Zoekmachineoptimalisatie heeft invloed op de contentstrategie en de zoekintenties van de bezoekers:
Welke problemen, behoeften en uitdagingen hebben de bezoekers?
Naar welke trefwoorden en zinnen zijn ze op zoek in de zoekmachines?
Het kennen van deze vragen helpt om de juiste antwoorden te geven. En als de herlancering van de website nuttige antwoorden biedt, zijn de bezoekers blij. En als de bezoekers blij zijn, zijn de zoekmachines blij. En als de zoekmachines tevreden zijn, dan staat je nieuwe website bovenaan de relevante zoekopdrachten.
Kortom bij het herlanceren van een website komt heel veel kijken.
Wij willen graag advies hierover geven en meehelpen.
Neem contact op voor meer informatie.